با خواص آب پرتقال طبیعی بیشتر آشنا شوید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

آنچه در این مقاله میخوانید

  • آب پرتقال طبیعی چه خواصی دارد؟
    • ویتامین ث
    • فولات
    • پتاسیم
    • منیزیم
  • خواص آب پرتقال برای زیبایی و سلامتی
  • چه مقدار آب پرتقال در روز باید مصرف شود؟
  • آب پرتقال و لاغری
  • آب پرتقال را چه موقع بنوشیم؟
  • آیا آب پرتقال معجزه گر است؟
  • مصرف بیش از حد آب پرتقال چه عوارضی دارد؟
    • افزایش وزن
    • آسیب به مینای دندان
    • پوکی استخوان
    • مسمومیت با پتاسیم
    • مسمومیت با آهن
  • بهترین آب میوه ها برای ترکیب با آب پرتقال طبیعی

آب پرتقال را می توان یکی از پرطرفدارترین انواع آب میوه در جهان دانست. ممکن است به صورت گذرا در مورد خواص آب پرتقال طبیعی خوانده یا شنیده باشید. در این مطلب، با ارائه ارزش غذایی یک لیوان آب پرتقال، به معرفی خواص این آب میوه محبوب خواهیم پرداخت. همچنین به زمان مناسب برای نوشیدن آب پرتقال، مقدار مناسب برای مصرف روزانه و عوارض زیاده روی در خوردن آب پرتقال اشاره خواهد شد. در پایان نیز میوه هایی که ترکیب آن ها با آب پرتقال طبیعی برای افزایش ارزش غذایی و ایجاد طعم جدید و متنوع پرطرفدار است را معرفی خواهیم کرد. با این مطلب از اسنپ فود همراه باشید.

خواص آب پرتقال

آب پرتقال طبیعی چه خواصی دارد؟

در یک بیان کلی می توان گفت نوشیدن آب پرتقال در کوتاه مدت با افزایش سطح انرژی بالا و شادابی همراه بوده و در بلندمدت به کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند. یک لیوان آب پرتقال طبیعی (۲۴۰ میلی لیتر) شامل مواد مغذی زیر است:

  • انرژی: ۱۱۰ کالری
  • پروتئین: ۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۶ گرم (تقریباً ۲۱ گرم قند و ۵ گرم فیبر)
  • ویتامین ث: ۶۷ درصد از نیاز روزانه
  • فولات: ۱۵ درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۱۰ درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: ۶ درصد از نیاز روزانه
ارزش غذایی آب پرتقال

ویتامین ث

آب پرتقال منبع غنی ویتامین (C) بوده و بخش عمده ای از نیاز روزانه ما به این ویتامین در طی یک روز را برطرف می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قدرتمند بوده و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی انسان دارد. از جمله فواید اسکوربیک اسید یا ویتامین (C) برای سلامتی عبارتند از:

  • بهبود و التیام زخم ها
  • افزایش سلامت لثه و دندان
  • کاهش خطر ابتلا به کم خونی، از طریق افزایش میزان جذب آهن
  • تقویت استخوان ها، از طریق تأمین سوخت و ساز مورد نیاز کلسیم در بدن

فولات

یک لیوان آب پرتقال طبیعی تقریباً یک ششم از نیاز روزانه یک فرد بالغ به فولات را تأمین می کند. علت اهمیت فولات برای بدن، بهبود عملکرد مغز و حافظه است. مصرف مواد غذایی حاوی فولات به خصوص برای زنان باردار اهمیت زیادی دارد. زیرا فولات یکی از مواد ضروری برای شکل گیری (DNA) بوده و کمک شایانی به رشد و نمو کودکان می کند.

پتاسیم

یک لیوان آب پرتقال، می تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را برطرف کند. پتاسیم از جمله مواد معدنی است که نقش مهمی در تنظیم فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان، و پیشگیری از سرطان دارد. مصرف مقادیر کافی پتاسیم، همچنین به کاهش عصبانیت افراد و افزایش شادی و تحرک در آنان کمک می کند.

منیزیم

آب پرتقال طبیعی همچنین در تأمین منیزیم مورد نیاز بدن سهم کوچکی (در حد ۶ درصد) دارد. منیزیم وظیفه تنظیم دستگاه عصبی بدن را بر عهده داشته و فعالیت انتقال دهنده های عصبی میان مغز و سیستم عصبی، توسط این ماده معدنی صورت می گیرد. این ماده همچنین به شکل گیری پروتئین کمک کرده و در تبدیل مواد غذایی مصرف شده به انرژی نقش مهمی دارد. از جمله مزایای منیزیم برای بدن عبارتند از:

  • جلوگیری از افسردگی و اضطراب
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا
  • کاهش مقاومت به انسولین و بهبود دیابت نوع ۲
فواید آب پرتقال برای پوست

خواص آب پرتقال برای زیبایی و سلامتی

علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی، آب پرتقال سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از فرآیند اکسیداسیون در بدن جلوگیری می کنند. اکسیداسیون واکنشی شیمیایی است که می تواند با تولید رادیکال های آزاد و مجموعه ای از واکنش های زنجیری به آسیب دیدن سلول های موجودات زنده منجر شود. نقش آنتی اکسیدان ها، قطع کردن این واکنش های زنجیری و جلوگیری از آسیب دیدن سلول های ماست.

آب پرتقال حاوی آنتی اکسیدان هایی همچون فلانوئيدها، کاروتنوئیدها و اسکوربیک اسید (ویتامین ث) است. برخی از خواص پرتقال که از آنتی اکسیدان های موجود در آن ناشی می شود، عبارتند از:

  • رنگ نارنجی پرتقال، ناشی از وجود کاروتنوئیدهاست که جذب مواد مغذی در بدن را افزایش می دهند و می توانند به ویتامین آ تبدیل شوند. به همین دلیل پرتقال می تواند همچون سایر میوه های نارنجی رنگ، با افزایش ویتامین آ در بدن، خطر ابتلا به بیماری های چشمی همچون آب مروارید را کاهش دهد.
  • فلانوئیدها سطح سلامت عمومی افراد را ارتقاء داده و ریسک ابتلا به بیماری های مزمن نظیر مشکلات قلبی، سرطان و دیابت را کاهش می دهند.
  • فلانوئیدها همچنین اثر ضدالتهابی و ضد ویروسی داشته و به همین دلیل، نقش مؤثری در کاهش درد مفاصل و آرتروز دارند.
  • آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال با حفاظت پوست در برابر رادیکال های آزاد، به سلامتی، زیبایی و جوان ماندن پوست کمک می کنند.
فواید آب پرتقال برای پوست

چه مقدار آب پرتقال در روز باید مصرف شود؟

انواع آب میوه و از جمله آب پرتقال طبیعی، در هرم غذایی در گروه میوه ها و سبزیجات قرار می گیرند. بر اساس این هرم، مصرف ۲ تا ۴ سهم میوه، و ۳ تا ۵ سهم سبزی در روز ضروری است و یک سهم از آن می تواند به آب میوه های طبیعی اختصاص یابد. مصرف مقادیر بیشتر آب میوه به دلیل پایین بودن فیبر توصیه نمی شود.

  • مقدار توصیه شده برای مصرف آب پرتقال طبیعی در طول روز، یک سهم معادل ۲۴۰ میلی لیتر (به اندازه یک لیوان متوسط) است.
  • برای کودکان، مصرف آب میوه های طبیعی بیش از ۱۲۰ میلی لیتر (حدود نصف لیوان) در روز توصیه نمی شود.
فواید آب پرتقال طبیعی برای کودکان

آب پرتقال و لاغری

برخی افراد، به ویژه کسانی که قصد لاغر شدن دارند، تصور می کنند می توان میوه و آب میوه را جایگزین وعده های غذایی اصلی کنند. بر خلاف این باور عمومی، زیاده روی در مصرف میوه ها بی خطر نیست. قند موجود در آب میوه های طبیعی تنها در صورت مصرف صحیح و به اندازه برای بدن مفید است. در صورت مصرف بیش از حد، به اندازه سایر مواد شیرین موجب افزایش وزن شده و برای سلامتی مضر خواهد بود.

مواد مغذی آب پرتقال همچون ویتامین ها و املاح، برای افزایش سطح انرژی و سلامتی عمومی مفید هستند. اما این مواد جایگزین مواد غذایی اساسی مورد نیاز بدن همچون پروتئین ها نمی شوند. بنابراین نمی توان با مصرف آب پرتقال به جای یک صبحانه کامل، به جنگ اضافه وزن رفت.

میزان مصرف آب پرتقال در روز

آب پرتقال را چه موقع بنوشیم؟

به طور کلی بهترین زمان مصرف مرکبات همچون آب پرتقال، صبح هاست. بوی مرکبات تأثیر مثبتی بر روحیات افراد در هنگام صبح داشته و به کاهش خواب آلودگی و افزایش سطح انرژی کمک می کند. با این حال این آب میوه ها به شدت اسیدی هستند و نباید به صورت ناشتا مصرف شوند. بنابراین، نوشیدن آب پرتقال بعد از صرف صبحانه می تواند ایده هوشمندانه ای باشد تا بدون آسیب زدن به معده، از مزایای آن در افزایش انرژی و روحیه مثبت بهره ببرید.

شب ها و پیش از خواب باید از نوشیدن آب پرتقال اجتناب کنید. همان گونه که اشاره شد، ویتامین ث موجود در این آب میوه باعث افزایش سطح انرژی و بی خوابی می شود. همچنین آب پرتقال طبیعی به شدت اسیدی بوده و خوردن آن قبل از خواب به هیچ وجه توصیه نمی شود. میزان قند موجود در آب پرتقال نیز بیشتر از آن است که برای صرف پیش از خواب مناسب باشد.

بهترین زمان مصرف آب پرتقال

آیا آب پرتقال معجزه گر است؟

پرتقال منبع غنی آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث است و در یک لیوان آب پرتقال طبیعی، مقادیر زیادی از این مواد وجود دارند.. مطالب متعددی در خصوص معجزات شفابخشی انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها در منابع مختلف ذکر می شوند. اما این ادعاها تا چه اندازه صحت دارند؟

باید گفت بیشتری مزایای اغراق شده در مورد مصرف آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها پشتوانه علمی ندارند. از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون، مطالعات مختلفی برای یافتن اثر آنتی اکسیدان ها بر روی تندرستی انسان صورت گرفته است. به عنوان مثال، تحقیقاتی که در مورد تأثیر بتاکاروتن بر روی ترک سیگار، سرطان ریه، یائسگی و پیشگیری از سرطان پستان صورت گرفته اند، نتایج مثبتی نشان نداده اند.

اما آیا این نکته به این معنی است که خواص ذکر شده برای آب پرتقال حقیقت ندارند؟ قطعاً این یافته های علمی به این معنا نیستند که منابع آنتی اکسیدان و ویتامین ها (از جمله آب میوه ها) هیچ خاصیت مفیدی ندارند. بلکه نمی توان از آنها انتظار اثرات خارق العاده داشت.

میوه ها و آب میوه ها، یک بخش مهم از هرم غذایی روزانه را به خود اختصاص می دهند. به عبارتی دیگر، مصرف روزانه میوه به صورت آب میوه طبیعی یا خود میوه، برای داشتن یک رژيم غذایی سالم ضروری است. آب پرتقال طبیعی نیز در صورت مصرف منظم و به اندازه، به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم، می تواند نقش خود را ارتقای سطح سلامتی شما ایفا کند.

خواص آب پرتقال برای سلامتی

مصرف بیش از حد آب پرتقال چه عوارضی دارد؟

هر ماده غذایی مفیدی که بیش از اندازه مصرف شود، برای بدن مضر خواهد بود. مقدار مناسب مصرف آب پرتقال طبیعی در روز، حداکثر یک لیوان متوسط است و در صورت زیاده روی، احتمال بروز مشکلات متعددی وجود دارد. در ادامه به مضرات آب پرتقال و برخی از مشکلاتی که ممکن است در اثر مصرف بیش از حد این آب میوه به وجود آیند اشاره می کنیم.

افزایش وزن

آب پرتقال، حاوی مقادیر ناچیزی فیبر بوده و نمی تواند احساس سیری برای مدت طولانی ایجاد کند. همچنین مقدار بالای قند موجود در این میوه، موجب می شود سطح قند خون به یک باره در بدن بالا برود. با پایین آمدن قند خون، احساس گرسنگی شدیدی خواهید کرد که به غذا خوردن بیشتر منجر می شود.

آسیب به مینای دندان

آب پرتقال، به خاطر ویتامین ث تا حدی برای دندان ها مفید است. با این حال، به خاطر مقادیر بالای قند و اسیدی بودن این آب میوه، مصرف بیش از حد آن منجر به خرابی دندان ها خواهد شد.

پوکی استخوان

همان طور که اشاره شد، آب پرتقال با تأمین ویتامین ث مورد نیاز برای سوخت و ساز کلسیم در بدن، به تقویت استخوان ها کمک می کند. اما در صورت مصرف بیش از اندازه و افزایش مداوم مقدار ویتامین (C) در خون، مقادیر زیادی از کلسیم صرف سوخت و ساز بدن شده و به تدریج به پوکی استخوان منجر خواهد شد.

مضرات آب پرتقال

مسمومیت با پتاسیم

در روزهای گرم تابستان، این احتمال وجود دارد که افراد برای رفع تشنگی و افزایش انرژی به نوشیدن آب پرتقال زیاد طی چند روز متوالی رو بیاورند. مصرف آب پرتقال در حد ۲ لیتر یا بیشتر برای چند روز متوالی، می تواند منجر به ازدیاد پتاسیم در خون شود.

طبق گزارش پزشکان آمریکایی، خطر بروز نارسایی قلبی و سکته بر اثر ازدیاد پتاسیم در بدن جدی است. مسمومیت با پتاسیم، منجر به کم آبی شدید سلول ها و نارسایی کلیوی می گردد. از جمله علایم مسمومیت با پتاسیم می توان به بی حسی صورت و زبان، ضعف عضلات بدن و آریتمی قلبی اشاره کرد.

مسمومیت با آهن

همان طور که گفته شد، ویتامین (C) موجود در پرتقال، میزان جذب آهن در بدن را افزایش می دهد. اما مصرف بیش از حد منابع حاوی این ویتامین، موجب می شود که بدن بیش از مقدار مورد نیاز آهن جذب کند. این موضوع برای کلیه ها، کبد و لوزالمعده خطرآفرین خواهد بود.

مخلوط آب پرتقال و آب هویج

بهترین آب میوه ها برای ترکیب با آب پرتقال طبیعی

از آنجایی که ما در هر روز فقط مجاز به صرف یک لیوان آب میوه هستیم، می توان خواص آب پرتقال طبیعی را با مخلوط کردن با میوه های دیگر ارتقاء داد. مخلوط کردن انواع آب میوه با یکدیگر، یکی از ایده های جالب برای تنوع دادن به طعم و بالا بردن ارزش غذایی یک لیوان آب میوه است. از جمله آب میوه هایی که ترکیب آن ها با آب پرتقال محبوب و پرطرفدار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخلوط آب پرتقال طبیعی و آب هویج، به تنهایی یا به همراه زنجبیل تازه
  • مخلوط آب پرتقال طبیعی و آناناس، به تنهایی یا به همراه زنجبیل تازه
  • مخلوط آب پرتقال و انبه، به تنهایی یا به همراه زنجبیل و کمی آب لیمو
  • مخلوط آب پرتقال و آب سیب، به تنهایی یا به همراه کمی آب لیمو
  • اسموتی پرتقال و موز، به تنهایی یا به همراه آب سیب
  • مخلوط آب پرتقال و نارنگی یا ماندرین