خواص موز را به طور کامل بشناسید – خواص موز برای بدن‌سازی و کودکان

تحقیقات علمی ثابت کرده است خواص موز به قدری زیاد است که باید در رژیم غذایی اکثر افراد وجود داشته باشد. موز را می‌توان منبع خوشمزه و سالمی از بسیاری مواد مغذی دانست. مردم از زمان‌های بسیار قدیم این میوه گرمسیری را پرورش داده اند و بدون اینکه اطلاعات دقیقی از خواص موز داشته باشند، از فواید این میوه بهره برده‌اند. موز یک نیروگاه تغذیه‌ای است، بدون این‌که انرژی تولید شده توسط این میوه برای سلامتی ضرر داشته باشد.

ویتامین‌های موجود در موز

پتاسیم، ویتامین B6، ویتامین C، منیزیم، مس، منگنز، کربوهیدرات خالص و حتی پروتئین. هر عدد موز متوسط حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد که نسبت به میزان خواص موجود در این میوه، مصرف آن به تمامی افراد توصیه می‌شود.

فواید موز برای کیفیت زندگی

موز یکی از محبوب ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. این میوه حاوی مواد مغذی مهمی است که می‌تواند تأثیر محافظتی بر سلامتی و بهبود کیفیت زندگی داشته باشد. موز حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B6 است که کمبود آن در بدن منجر به افسردگی می‌شود. دلیل این اتفاق این است که ویتامین B6 برای ساخت سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی) در مغز مورد نیاز است.

برای بیشتر افراد، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B6، مانند موز، از ابتلا به افسردگی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. موز حاوی آمینواسید تریپتوفان است که می‌تواند به حفظ حافظه، تقویت توانایی یادگیری و تنظیم خلق و خو کمک کند. هم چنین این میوه باعث تنظیم ضربان قلب می‌شود. موز سرشار از کربوهیدرات است و حاوی قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز که می‌تواند به سرعت هضم شده و باعث افزایش فوری انرژی شود.

فواید موز برای کیفیت زندگی

مصرف موز توسط ورزشکاران

با رسیدن موز، نشاسته آن به قندهای ساده تبدیل می‌شود. یک موز متوسط ​​حدود ۱۴ گرم قند طبیعی دارد. این مقدار قند ممکن است زیاد به نظر برسد اما قطعاً فواید این میوه برای بدن‌سازی و بازسازی عضلات بسیار مهم است.

قبل از تمرین، مصرف یک موز رسیده می‌تواند مقدار زیادی از انرژی لازم را برای شما فراهم ‌کند. بعد از تمرین، قندهای طبیعی سریع هضم این میوه به شما کمک می‌کند تا گلیکوژن مصرفی در هنگام ورزش شدید، جایگزین شود. قندها باعث ترشح انسولین می‌شوند و به تسکین عضلات خسته شما کمک می‌کنند. موز احساس احتیاج به خوراکی شیرین بعد از تمرین را با قندهای طبیعی برطرف می‌کند و جایگزین بسیار مناسبی برای خوراکی‌های حاوی قند مصنوعی است. موز رسیده یک افزودنی عالی برای دسرها و اسموتی‌های بعد از ورزش است.

خواص درمانی موز

مصرف موز توسط ورزشکاران

۱. فشار خون

انجمن قلب آمریکا مردم را تشویق می‌کند میزان نمک یا سدیم مصرفی خود را کاهش دهند و مصرف غذاهای حاوی پتاسیم را افزایش دهند. پتاسیم در کنترل فشار خون و کاهش فشار بر روی سیستم قلبی، عروقی مؤثر است. به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‎شود مصرف خوراکی‌های حاوی سدیم را محدود کنند. سدیم فشار بسیار زیادی به رگ‌های خونی وارد می‌کند و تعادل آب را در بدن به هم می‌ریزد. پتاسیم به عنوان گشاد کننده عروق عمل می‌کند. یکی از مهم‌ترین خواص موز، مقدار بسیار زیاد پتاسیم در این میوه است.

۲. آسم

مطالعه‌ای بر روی خواص موز، در سال ۲۰۰۷ نشان داد که خوردن موز می‌تواند از بروز خس خس تنفسی در کودکان مبتلا به آسم جلوگیری کند. دلایل این امر می تواند وجود آنتی اکسیدان و پتاسیم در موز باشد. تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که روزانه یک عدد موز را در رژیم غذایی خود دارند، یک سوم کمتر دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. مطالعات بیشتر نشان داد که کودکانی که کمتر فیبر مصرف می‌کنند در برابر مشکلات تنفسی مرتبط با دود سیگار آسیب پذیرتر هستند. به نظر می رسد آنزیم‌های موجود در موز، التهاب همراه با آسم را کاهش می‌دهد. خوردن یک موز در روز علائم آسم را کاهش می‌دهد زیرا می‌تواند از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

۳. سرطان

مصرف موز نه تنها باعث جلوگیری از بیماری سرطان می‌شود، بلکه می‌تواند یک غذای عالی برای کسانی که از سرطان بهبود می‌یابند، باشد. موز حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که برای اسهال ناشی از درمان‌ سرطان مفید است. پکتین موجود در موز، در برابر رشد و نمو سلول‌های سرطانی روده بزرگ نیز مؤثر است. وجود پروتئینی به نام لکتین، یکی دیگر از خواص مهم موز است. لکتین، آنتی اکسیدان بسیار مؤثری است که می‌تواند از رشد سلول‌های لوسمی جلوگیری کند. وجود رادیکال‌های آزاد باعث آسیب به سلول‌ها می‌شود. آسیب سلولی توسط رادیکال‌های آزاد اغلب منجر به سرطان می‌شود.

۴. بیماری‌های قلبی و عروقی

محققان دانشگاه آلاباما به تازگی در مطالعه‌ای به نتیجه رسیده‌اند که کاهش پتاسیم در رژیم غذایی و تشکیل کلسیفیکاسیون عروقی و سفتی آئورت با هم ارتباط دارند. سفتی آئورت که معمولاً به آن “سخت شدن عروق” می‌گویند، اولین اتفاق در بیماری‌های قلبی است. همچنین موز حاوی فیبر، پتاسیم، فولات و آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C است. تمام این خواص موز، سلامت قلب پشتیبانی می‌کنند. بررسی‌ها در سال ۲۰۱۷ نشان داد که افرادی که از رژیم غذایی با فیبر بالا پیروی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم کم فیبر دارند، کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. فیبر به مقدار بسیار زیاد در موز وجود دارد.

۵. دیابت

انجمن دیابت آمریکا مصرف انواع میوه به خصوص موز را به افراد توصیه می‌کنند زیرا یکی از خواص موز وجود فیبر بالا در این میوه است. خوردن فیبر می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد و میوه موز قند خون را در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اند را کاهش می‌دهد.

۶. بیماری‌های دستگاه گوارش

موز حاوی آب و فیبر است که هر دو در سلامت دستگاه گوارش مؤثر هستند. یک موز متوسط ​​تقریباً ۱۰ درصد فیبر مورد نیاز فرد را برای یک روز تأمین می‌کند. این میوه یکی از بهترین‌ها برای هضم غذاست. کربوهیدرات موجود در موز به راحتی تجزیه می‌شود. اگر از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند استفراغ و اسهال رنج می‌برید، موز می‌تواند الکترولیت‌های از دست رفته را به بدن باز گرداند.

خواص موز برای کودکان

موز مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای رشد کودک را تأمین می‌کند. موز منبع غنی از ویتامین B6 محلول در آب است که برای رشد سیستم عصبی مرکزی کودک لازم است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴، منجر به رسیدن به نتایجی شد مبنی بر اینکه كودكاني كه در خوراک روزانه خود از موز استفاده می‌کنند، درصد بسیار کمتری در معرض ابتلا به بيماري سرطان خون هستند. موز بخشی از رژیم غذایی است که اغلب برای کودکانی که مشکلات دستگاه گوارش، به ویژه اسهال دارند، توصیه می‌شود.

خواص موز برای کودکان

موز تغذیه‌ای ضروری برای مادران باردار

در بارداری نکته بسیار مهم سلامتی مادر و رشد و نمو کامل جنین است. تحقیقات نشان داده است، مصرف موز در مادران باردار می‌تواند مقدار زیادی از مواد مغذی را برای جنین فراهم کرده و به بهبود علائم دوره‌ی بارداری کمک کند.

  1. جبران کمبود آهن در بارداری
  2. از بین بردن تهوع صبحگاهی ناشی از بارداری
  3. کاهش احتمال تولد نوزاد نارس به دلیل جبران کمبود اسید فولیک
  4. رشد مغز و اعصاب جنین به ویژه در ۳ ماه اول بارداری
  5. جبران کمبود کلسیم در مادر و جنین
  6. جلوگیری از یبوست ناشی از بارداری
  7. بهبود سیستم ایمنی جنین به دلیل مقدار زیاد آنتی اکسیدان‌ها
  8. بهبود اشتها در بی‌میلی ناشی از بارداری

موز تغذیه‌ای ضروری برای مادران باردار

خواص موز بسیار زیاد است. اما فراموش نکنید که این میوه شگفت انگیز، برای گروه‌هایی از افراد که دارای سابقه بعضی بیماری‌ها مثل مشکلات کلیوی، سابقه آلرژی، ابتلا به میگرن و مصرف داروهای ضد فشار خون دارند، مناسب نیست. همچنین توجه داشته باشید که مصرف موز به تنهایی و به صورت ناشتا توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث اسیدی شدن معده شود. موز را با غلات برای صبحانه مصرف کنید تا هم از خواص آن بهره ببرید و هم انرژی لازم برای طول روز خود تأمین کنید.