رژیم پروتئین برای لاغری چگونه شما را لاغر می‌کند؟

رژیم پروتئین برای لاغری می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای کاهش وزن باشد. این رژیم روند برنامه‌ی غذایی شما برای تناسب‌اندام را حفظ خواهد کرد؛ همچنین اگر شما به رستوران‌گردی علاقه دارید، رژیم پروتئین لاغری شانس شما را برای رفتن به رستوران یا سفارش غذا از اسنپ‌فود افزایش خواهد داد.

رژیم پروتئین چه فوایدی دارد

از میان سه دسته‌ی پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها و سبزیجات، پروتئین بیشترین اهمیت را دارد. بدن ما می‌تواند با پروتئین به‌خوبی فعالیت کند و هیچ خللی در فعالیت‌های روزانه‌اش به وجود نیاید. رژیم پروتئین برای لاغری این اجازه را به بدن می‌دهد که سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند و سلول‌های جدید بسازد؛ همچنین توده‌های عضلانی ما با یک رژیم پروتئین برای لاغری آسیب نخواهند دید.

رژیم پروتئین برای لاغری روزانه چقدر پروتئین را در خود جای می‌دهد

بدن ما برای تأمین نیازهایش روزانه به ۰/۳۶ پروتئین به‌ازای هر کیلو از وزن‌مان نیاز دارد؛ یعنی اگر وزن شما ۸۰ کیلو است، شما باید روزانه ۲۸ گرم پروتئین نیاز دارید. این میزان، بسته به فعالیت شما، تا حدود یک گرم پروتئین به‌ازای هر کیلو وزن متغیر است؛ برای مثال، این میزان در میان ورزشکاران بین ۰/۵۴ تا ۰/۹۰ گرم پروتئین روزانه متغیر است.

رژیم پروتئین برای لاغری

رژیم پروتئین برای لاغری

رژیم پروتئین برای کاهش وزن چگونه عمل می‌کند

برخلاف تصور بسیاری از افراد پروتئین میزان کالری زیادی ندارد. نکته‌ی جالب اینجاست که تقریباً سه برابر همان میزان کالری هم برای هضم پروتئین سوخت می‌شود؛ یعنی شما برای اینکه ۱۰ کیلو کالری پروتئینی جذب کنید، باید چیزی نزدیک به ۳۰ کیلوکالری مصرف کنید.

پروتئین برای هضم چیزی حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد؛ البته به‌شرطی که مراحل هضم، از جویدن تا انتها، به‌خوبی انجام شود. همین خاصیت کمک می‌کند که ما زمان بیشتری احساس سیری داشته باشیم و گرسنه نشویم؛ همچنین طولانی‌بودن زمان هضم جلوی هوس‌های غذایی ما را در میان وعده‌ها می‌گیرد و به ما کمک می‌کند ریزه‌خواری را کنار بگذاریم.

نکته‌ی مهم در رژیم پروتئین برای کاهش وزن این است که وقتی شما کربوهیدرات را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید، بدن آب بیشتری کم می‌کند و این به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

اگر کربوهیدرات به بدن نرسد، بدن از چربی ذخیره‌شده برای تأمین کالری لازم روزانه استفاده خواهد کرد؛ به‌این ترتیب شما در رژیم پروتئین برای لاغری وزن بیشتری کم می‌کنید، بدون اینکه به بافت عضلانی شما آسیب برسد.

بدن شما همیشه مراقب است که پروتئین روزانه را جذب کند و اگر میزان پروتئين لازم از طریق غذای روزانه تأمین نشود، بدن برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، فوراً به سراغ بافت عضلانی خواهد رفت؛ از همین رو، در دیگر رژیم‌ها، مانند رژیم‌هایی که بنایشان روی مصرف سبزیجات یا میوه و غیره است، بدن شما به‌محض احساس کمبود پروتئین به سراغ بافت عضلانی شما خواهد رفت. این حالت به «کتوز» معروف است.

رژیم پروتئین و سبزیجات

هنگامی‌که کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید و به سراغ رژیم پروتئین می‌روید، مصرف سبزیجات و میوه‌ها را فراموش نکنید. شما با استفاده از رژیم پروتئين و سبزیجات می‌توانید مطمئن باشید که همه‌ی نیازهای بدن‌تان تأمین خواهد شد.

پروتئین‌ها برای جذب بهتر نیاز به ویتامین C دارند؛ برای همین مصرف مرکبات، ازجمله لیمو و نارنج، را در کنار گوشت فراموش نکنید. رژیم پروتئین و سبزیجات این نیاز را برطرف خواهد کرد. همچنین گنجاندن سبزیجات و میوه در رژیم پروتئین برای لاغری، نه‌تنها همه‌ی نیازهای بدن شما به ویتامین را برطرف می‌کند، کمک می‌کند گوارش بهتری هم داشته باشید.

پروتئین‌ها میزان فیبر کمی دارند و این در حالی است که این سلول‌های گیاهی برای دستگاه گوارش ما ضروری هستند. شما با مصرف سبزیجات و میوه‌ها از آسیب‌دیدن دستگاه گوارشی‌تان در رژیم پروتئین برای لاغری جلوگیری می‌کنید.

رژیم پروتئین برای لاغری - گوشت مرغ

رژیم پروتئین برای لاغری – گوشت مرغ

رژیم پروتئین برای لاغری سریع، تأمین‌کننده‌ی همه‌ی نیازهای بدن

گوشت قرمز، به‌صورت کلی، در هر ۸۰ گرم چیزی حدود ۲۵ گرم پروتئین، ۱۸۰کیلوکالری و ۸ گرم چربی به بدن شما می‌رساند. اگر در رژیم پروتئین برای لاغری سریع به‌سراغ ماهی بروید، شما با منبعی از آهن، ویتامین D، کلسیم، پتاسیم و پروتئين روبه‌رو خواهید بود؛ اما یادتان باشد که میزان پروتئین در ماهی‌های مختلف متفاوت است و بعضی ماهی‌ها پروتئین کمتر و بعضی پروتئين بیشتری دارند. گوشت نیز منبعی غنی و بسیار مناسب برای بدن شماست؛ گوشت مرغ مقداری چربی، پروتئین، فسفر، کربوهیدرات، کولین، سلنیوم و ویتامین B را در خود جای داده است.

اگر به مصرف گوشت مرغ علاقه دارید، یادتان باشد که پوست مرغ را حتماً جدا کنید؛ چون پوست مرغ مقدار زیادی چربی اشباع‌شده دارد که برای بدن مضر است و کبد نیز برای هضم آن به فعالیت زیادی نیاز دارد. سالم‌ترین شیوه‌ی طبخ مرغ کباب‌کردن آن است؛ اگر به مرغ کباب‌شده علاقه دارید، می‌توانید برای طعم‌دارکردن آن از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که مرغ طعم‌دارشده با سیب سبز و لیمو را امتحان کنید.

رژیم پروتئین برای لاغری ـ ماهی کبابی

رژیم پروتئین برای لاغری ـ ماهی کبابی

رژیم پروتئین برای لاغری برای چه‌کسانی مضر است؟

رژیم پروتئین برای لاغری برای کسانی‌که از ناراحتی‌های قلبی و عروقی رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. همچنین کسانی‌که بیماری‌های کلیوی دارند باید برای درپیش‌گرفتن این رژیم غذایی احتیاط کنند. رژیم پروتئین برای کسانی که کلسترول یا عوره‌ی بالا دارند مناسب نیست.

اگر شما از کبد چرب رنج می‌برید، حتماً درمورد پیروی از رژیم پروتئین برای لاغری با پزشک‌تان مشورت کنید؛ در غیر این صورت عمل‌کردن به این رژیم لاغری عوارض فراوانی خواهد داشت.