فواید نان سوخاری چیست؟ (نان سوخاری برای دیابتی ها)

نان سوخاری یکی از انواع نان‌ها است که از فرآورده های آرد گندم محسوب می شود و طرفداران زیادی دارد. این نان به دلیل ویژگی های بسیار منحصربه فردی که دارد یکی از انواع نآن‌های بسیار محبوب است که در میان گروه های مختلف کودکان تا بزرگ‌سالان جایگاه خاصی پیدا کرده است. اگر مایل هستید به یکی از معتبرترین منابع برای کسب اطلاعات جامع در رابطه با مصرف و رژیم نان سوخاری دسترسی داشته باشید به شما توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. شما پس از مطالعۀ این مقاله به هیچ مطلب دیگری برای کسب اطلاعات در رابطه با نان سوخاری نیاز نخواهید داشت.

آشنایی بیشتر با نان سوخاری

یکی از انواع فرآورده های آرد گندم، نان سوخاری است و این نان را به دلیل رطوبت بسیار پائینی که دارد می‌توان برای طولانی مدت نگه داشت. در نآن‌های سوخاری که به نآن‌های برشته نیز معروف هستند نشاسته فرآیند تجزیۀ خود را آغاز کرده و هضم بیشتر و راحت تری دارد.

انواع مواد تشکیل دهندۀ نان سوخاری شامل آرد گندم، خمیر مایه، شکر و روغن است که مواد اصلی آن را تشکیل می دهند و گلوتن، تخم مرغ، عصارۀ مالت، نمک، آرد سویا، شربت اینورت و شیر خشک سایر مواد تشکیل دهندۀ نان سوخاری هستند.

آرد گندمی که در فرآیند تولید نان سوخاری مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای گلوتن باشد. گلوتن مورد استفاده نیز اگر دارای کیفیت و کمیت مناسب و درجه یک نباشد نان سوخاری به عمل آمده به صورت اسفنجی درنخواهد آمد. آرد گندم دارای گلوتن با کیفیت و مناسب مورد استفاده در نان سوخاری سبب می شود فرآیند تحمل تخمیر و مقاومت نان در برابر آنزیم های حاصل از مخمرها در طول فرآیند تخمیر افزایش پیدا کرده و گاز ایجاد شده حفظ شود و در نتیجه بافت نان به صورت مطلوب و اسفنجی در بیاید.

آشنایی بیشتر با نان سوخاری

فواید نان سوخاری چیست؟

انتخاب نان مناسب بسیار مهم است و آن دسته از افرادی که علاقۀ بسیار زیادی به مصرف نان دارند باید دقت کنند که بهترین نان را برای مصرف استفاده کنند. خوردن نآن‌هایی که با آرد سفید تهیه می شوند در طولانی مدت سبب افزایش وزن شده و افراد را مستعد چاقی می کند.

یکی از نکات بسیار مهمی که افراد باید به آن دقت کنند این است که حذف کامل نان از رزیم غذایی کاملاً اشتباه است و سلامت افراد در معرض خطر قرار می گیرد.
نآن‌های سوخاری نآن‌های بسیار خوش طعمی هستند که برای وعده های غذایی قابل مصرف می باشند. این نان‌ها به دلیل روش پخت و مواد اولیه ای که در آن‌ها به کار برده می شود برای سیستم گوارش بسیار مفید بوده و به راحتی هضم می شوند.

از دیگر خواص نان‌های سوخاری این است که این نان‌ها دارای ویتامین های گروه B هستند و این ویتامین ها سبب می شوند سوخت و ساز بدن و متابولیسم سلولی افزایش پیدا کند. از دیگر فواید نان‌های سوخاری این است که این نان‌ها سبب کاهش استرس می شوند و به درمان افسردگی کمک می کنند. همچنین نان‌های سوخاری بر سلامت پوست و اعصاب افراد تاثیر مثبتی دارند.

نان‌های سوخاری به دلیل درصد رطوبت بسیار پایینی که دارند دارای ماندگاری بالایی هستند و برای نگهدار و سفر یکی از انواع نان‌های مناسب محسوب می شوند.
نان‌های سوخاری دارای بافت ترد و شکننده هستند و یکی از نان‌های محبوب برای کودکانی محسوب می شوند که علاوه بر وعده های غذایی کامل به خورد میان وعده نیز علاقه دارند. این نان‌ها در مقایسه با مواد غذایی مضر و غیر مجاز بسیار مطلوب بوده و می تواند به جایگزین مناسبی برای آن‌ها تبدیل شود و به دلیل منبع کربوهیدراتی که دارد به عنوان یک تأمین کنندۀ انرژی ایدئال برای کودکان و بزرگ‌سالان تبدیل شده است.

خواص نان سوخاری برای لاغری

یکی از پرسش هایی که همواره در رابطه با مصرف نان‌های سوخاری مطرح می شود این است که آیا نان سوخاری چاق کننده است؟ در این قسمت به بررسی رابطۀ نان سوخاری و لاغری خواهیم پرداخت.

خواص نان سوخاری برای لاغری

یکی از تصورات غلطی که افرادی که تصمیم به کاهش وزن و لاغر شدن دارند این است که باید به طور کامل مواد نشاسته ای را از رژیم خود حذف کنند. حذف کامل مواد نشاسته ای سبب می شود افراد احساس گرسنگی بیشتری در طول روز داشته باشند و به همین دلیل به خوردن موادی که گرسنگی را رفع کند، روی آورند و همین امر موجب چاقی بیشتر شود.

استفاده درست و صحیح از مواد نشاسته ای و فرآورده هایی که دارای کمترین کالری کمتری دارند به رژیم لاغری کمک کرده و سبب کاهش وزن می شود. حتماً شما هم زیاد شنیده اید که نون سوخاری برای لاغری بسیار مفید است و در رژیم لاغری دارای جایگاه ویژه ای است.

نان سوخاری از جمله فرآورده هایی است که از آرد کامل تهیه می شود و به همین دلیل یکی از فرآورده های محبوب شناخته شده و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. نان سوخاری دارای شاخص گلایسمی پایینی است و از قدرت سیرکنندگی بالایی برخوردار است و به همین دلیل در رژیم های لاغری از ارزش بالایی برخوردار است. میزان کالری در نان سوخاری بسیار کم است و هر تکه از آن دارای ۳۵ الی ۴۰ کیلوکالری است.

نان سوخاری برای دیابتی ها

بهترین نوع نانی که افراد دیابتی باید از آن استفاده کنند نانی است که دارای فیبر بیشتری باشد. نان‌هایی که دارای فیبر بیشتری هستند رنگ تیره تری دارند و از میان نان‌های مناسب برای افراد دیابتی می توان به نان سنگک اشاره کرد که به دلیل فیبر بالایی که دارد از رنگ تیره تری برخوردار است و در مقایسه با سایر نان‌ها برای افراد دیابتی مناسب تر است.

نان سوخاری برای دیابتی ها

متخصصان غدد پس از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیده اند که نان سنگک و نان بربری جزء نان‌های بسیار مفید برای افراد دیابتی هستند و نان‌های سفید شامل نان لواش، نان باگت و نان تست از ارزش غذایی کمتری برخوردار هستند و به دلیل هضم بسیار سریعی که دارند برای افراد دیابتی مناسب نبوده و به کسانی که قصد دارند وزن کم کنند نیز توصیه می شود این نان‌ها را مصرف نکنند.

در رابطه با نان سوخاری و مصرف آن برای افرادی که دیابت دارند توصیه می شود نان سوخاری را به دلیل فیبری که دارد مصرف کنند و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند اما به این دلیل که نان سوخاری دارای مقداری شکر است، توصیه می شود این نان را افرادی که دارای قند خوب بسیار بالا و دیابت حاد هستند مصرف نکنند و آن دسته از مبتلایان دیابتی که قند خون قابل کنترل دارند، نان سوخاری را با اجازۀ پزشک و به میزان مشخص مصرف کنند تا در کنار اینکه از فیبر موجود در این نان بهره‌مند می شوند به علت شکر موجود در آن دچار مشکل نشوند.

جمع بندی

داشتن یک رژیم اصولی و حرفه ای تنها به کمک یک متخصص تهیه می شود و افرادی که باید از رژیم های خاص استفاده کنند بهتر است مواد غذایی ارگانیک و طبیعی را در رژیم خود بگنجانند. استفاده از نان‌های سوخاری به دلیل فیبر موجود در آن‌ها بسیار مفید است و به عنوان یک وعدۀ کربوهیدراتی می تواند در وعده های غذایی قرار بگیرد اما در مصرف آن به دلیل شکر موجود باید دقت شود.

همچنین اگر نان سوخاری را به صورت خانگی تهیه نمی کنید بهتر است هنگام تهیۀ نان سوخاری به این دقت کنید که نان خریداری شده عاری از هر گونه بو و یا طعم غیر عادی باشد و همچنین رنگی مایل به زرد و یا قهوه ای داشته باشد. دقت داشته باشید که نان سوخاری مرغوب نباید بسوزد و باید بافت آن متخلخل و ترد باشد. در این مقاله به صورت کامل و جامع به مواردی که باید هنگام مصرف نان سوخاری به آن دقت کنید پرداخته شد و راجع به تأثیر نان سوخاری در رژیم غذایی افراد دیابتی و همچنین افرادی که دارای رژیم کاهش وزن و چاقی هستند، مطالبی بیان شد.

اگر به تهیه نان علاقه مند هستید:

طرز تهیه نان سیمیت ترکیه

طرز تهیه نان خرمایی خانگی (شیرینی خرمایی)

طرز تهیه نان قندی

طرز تهیه نان سیر (انواع نان سیر)

طرز تهیه نان کروسان شکلاتی